Hvorfor er søgeord vigtige for din webshop ?

hvad er Yoast seo ?

Hvorfor er søgeord vigtige for din webshop ?

Som ejer af en webshop, kan du måske ikke se relevansen i at implementere SEO på dit site. Sidens primære fokus er jo produkter, og ikke tekst? Men søgeord kan være altafgørende for, at du får den ønskede trafik på din webshop. Vi giver dig her en introduktion til at bruge de rette søgeord.

Søgeord er vigtige for din webshop, fordi de gør din hjemmeside relevant for din målgruppe. Søgeord er med til at øge trafikken på din hjemmeside, og dermed øge chancen for at øge dit salg. Det er med til at optimere din webshop og øge din rangering på googles søgemaskine.

Der er nok at se til, når man som butiksejer åbner en webshop. Alt skal være tilgængeligt digitalt og online kataloget skal shine, mens kundeservicen skal være fejlfri. Med den lange liste af gøremål, kan det være svært også at overskue, at SEO-optimere sin webshop. Derfor er der mange butiksejere som vælger SEO-optimeringen helt fra, i troen om at det er spild af deres kostbare tid og penge.

SEO kan dog give webshop ejere uanede muligheder, når det kommer til at øge salget og få mere synlighed. På en webshop har man typisk meget indhold i form af produkter med hver deres beskrivelse. Den store mængde indhold er perfekt til potentielt at rangere højt på Google. Der skal blot gøres de nødvendige justeringer i teksterne til, at det er et Google-venligt site. Med en SEO-optimeret webshop får du så meget relevant trafik som muligt, og større chance for salg per besøgende. Ved at fokusere på din målgruppe frem for at skyde med spredehagl, rammer du nemlig dine besøgende på en ny personlig måde, hvor du kommunikerer til læseren på et mere direkte plan.

I denne artikel kan du læse om hvordan du finder frem til de rette søgeord at bruge til hvert produkt i din webshop. Vi kommer både ind på hvordan du bruger søgeord effektiv til optimering, og hvordan du tjekker dine tekster for fejl via programmet YOAST SEO. Endelig kommer vi ind på de såkaldte ‘negative søgeord’.

Find ud af hvordan du løbende kan vedligeholde og opdatere din hjemmeside på en effektiv måde

Hvordan finder du de perfekte søgeord?

For at finde de perfekte søgeord skal man undersøge hvad der skaber værdi for målgruppen. Hvad søger min målgruppe på at for at finde frem til de produkter, som er tilgængelige på min webshop? Man finder de perfekte søgeord ved at analysere hvilke søgeord der er mest relevante for det emne du gerne vil findes på.

Man kan let føle man tumler rundt i vildelse, når man skal finde frem til de rette søgeord til sin webshop. Gad vide hvad min målgruppe søger på for at finde min kategori af produkter og hvilke søgeord er mon mere populære end andre? Det kan nemt blive til en masse gætteri. Heldigvis findes der effektive værktøjer til netop dette.

Når du skal til at bruge søgeord på din webshop, skal du starte ud med at lave en såkaldt søgeordsanalyse. Dette er en analyse af, hvilke søgeord der er mest relevante inden for det emne, du gerne vil findes på. Gør først og fremmest klart hvem din målgruppe er, og hvad de kan finde på din hjemmeside. Tænk herefter i mulige stikord at skrive på google, til at finde netop dette.

Nu hvor listen med mulige søgeord er klar, skal du til at tage værktøjerne i brug. Her kan anbefales Google Keyword Trends, hvor du kan søge på et ord og se hvor populært det er. Samtidig får du forslag til lignende søgeord, som måske rangerer lidt bedre eller har mindre
konkurrence. Af disse slags programmer, kan Moz Keyword Explorer og Ubersuggest nævnes, for ikke at tale om giganten Semrush. Disse programmer giver dig en unik indsigt i, hvilke søgeord der er effektive at bruge, og hvilke der rammer ved siden af. Desuden kan du med Moz og Semrush få komplet analyse over søgeord, din egen hjemmeside og lure konkurenterne lidt af.

Hvad er YOAST SEO?

Yoast SEO er et værktøj til søgemaskineoptimering. Yoast SEO hjælper dig med at gøre dine tekster og andet så effektivt ift. SEO som overhovedet muligt. Det er et plugin der skal installeres i WordPress – et værktøj som fortæller dig positive og negative faktorer omkring dit indhold.

Er din webshop baseret på WordPress systemet, har du mange muligheder for let og hurtigt sikre, at du har skrevet dit content på SEO-venlig vis, der lever op til alle krav og anbefalinger. Pluginet YOAST SEO giver dig et overblik over, om du har skrevet en effektiv SEO-tekst og giver dig et peg om, hvor du bør forbedre dig. Her får du for eksempel en advarsel, hvis du ikke har fået implementeret søgeordet ordentligt, eller skriver mangelfulde beskrivelser.

Din tekst vurderes på en skala mellem rød, gul og grøn, som indikerer hvorvidt teksten er SEO-optimeret og om noget kan gøres bedre. Her bliver læsevenligheden også vurderet, og du får peg om, hvordan du kan variere teksten bedre, og skrive i et skarpt og imødekommende sprog. Samtidig vurderer YOAST SEO mobilvenlighed, i forhold til hvor lange afsnittene er, og hvordan teksten er sat op med overskrifter. Endelig vurderes websitets hastighed, som også har stor betydning for hvor god en placering man får på Google.

Værktøjet er perfekt til at lære hvordan SEO fungerer på egen hånd, og dygtiggøre sig i at skrive de mest effektive SEO-tekster. På den måde vil du med dette værktøj selv være i stand til at SEO-optimere din webshop. Du skal blot være opmærksom på, at det kan være en tidskrævende process, der skal finjusteres flere gange.

Læs meget mere om hvad SEO egentlig er lige her

Hvad er negative søgeord?

Negative søgeord er søgeord der har flere betydninger. Det er generelle ord, som kan have vidt forskellige betydninger. Dette betyder at hvis du bruger et søgeord som i teorien er relevant for din webshop, så kan ordet have flere betydninger og linke videre til en helt anden kategori, hvis du ikke er specifik nok.

Nu hvor du har lært at der skal være søgeord på din webshop, og endda forskellige søgeord for hver produktside, er det vigtigt at du stadig træder varsomt. Der kan nemlig være søgeord, der udadtil virker effektive, men som kan have flere betydninger. Bruger du disse, kan du komme til at ramme en forkert målgruppe, som søger noget helt andet end du sælger.

Et eksempel på negative søgeord kunne være ordet “vask”. Her er ordet så generelt, at det både kan nå ud til folk der søger vaskemaskiner, vaskebørster, vaskeklude, tøjvask, bilvask eller hårvask. Ordet er simpelthen for bredt til at kunne nå din ønskede målgruppe, og vil samtidig få en dårlig placering på Google.

Se andre indlæg

Indholdsfortegnelse