Hvorfor skal din hjemmeside være mobilvenlig?

Hvorfor skal din hjemmeside være mobilvenlig ?

Har du netop fået opbygget din hjemmeside og har lagt mærke til, at den ser forskellig ud fra computer til tablet til mobiltelefon? Så er det en god ide at kigge med her. Din hjemmesides mobilvenlighed har nemlig stor betydning for din digitale succes.

Et mobilvenligt, også kendt som responsivt, design er vigtigt af specielt 2 årsager.

  • 60%+ af alt browsing idag, sker via smartphone.
  • Google vurdere din hjemmeside , basere på dit mobildesign.

I vores digitale tidsalder er vores smartphone altid ved vores side. Flere af os har endda svært ved at lægge den fra sig igen. Men har du overvejet hvor effektiv smartphonen er som markedsføringskanal? Idet den gennemsnitlige danskere bruger mindst to timer på sin telefon om dagen, er der god grund til at investere tid og kræfter i netop at få mobilversionen af din hjemmeside til at shine. Du kan endda opleve at din hjemmeside bliver tilgået mere fra mobilen og tabletten end fra computeren. Alle disse detaljer kan du følge i Google Analytics, hvor du også kan se om besøgstallet fra mobilen går op, når du har gjort hjemmesiden mere mobilvenlig. Samtidig vil din hjemmeside bliver opfattet som professionel, når den har god brugervenlighed uanset hvordan den tilgås. Nøglen til digital succes er et troværdigt website, som yder service af høj kvalitet.

Der er mange grunde til at gøre sin hjemmeside mobilvenlig. Vi giver dig her et solidt overblik over hvad et mobilvenligt website kan gøre for dig og din forretning. Her vil vi både komme omkring mobilvenlighedens indflydelse på SEO, og hvordan mobilversionen kan hjælpe dig med at øge salget på din webshop.

Hvad er fordelen ved at gøre din hjemmeside mobilvenlig?

Ved at gøre din hjemmeside mobilvenlig, kan du opnå flere konverteringer. Primært fordi at de 60%+ som besøger din hjemmeside via mobil, IKKE smutter igen med det samme. Ligeledes er det næsten umuligt at rangere godt på google, hvis din hjemmeside ikke er responsiv.

Ønsker du en hjemmeside som er nem at tilgå for dine kunder og som skaber mere tilfredshed end bøvl? Så er det yderst effektivt for dig at gøre din hjemmeside brugervenlig. På den måde kan dine kunder nemlig tilgå og handle på din hjemmeside, uanset hvor de befinder sig, og du øger samtidig den generelle brugervenlighed, hvad end dine kunder tilgår hjemmesiden fra telefonen, computeren eller tabletten. Når din hjemmeside er brugervenlig og er nem at navigere rundt på, har dine kunder også lyst til at blive længere. På den måde kan du friste dem med flere varer eller forkæle dem med spændende content, der øger den personlige relation og troværdigheden.

Det er muligt at opstille hjemmesiden således, at den automatisk tilpasser sig skærmen den tilgås fra. På den måde er det ikke nødvendigt at lave forskellige justeringer til både tablet, forskellige typer smartphones og computere. Det hele samlet i et fleksibelt system, som ser flot ud fra enhver skærm. Samtidig kan du opbygge et betalingssystem, som er enkelt at tilgå og gør det nemt for kunder at betale fra mobilen. Her er det vigtigt at du har høj sikkerhed på din hjemmeside, så du giver dine kunder tryghed ved at handle hos dig. Sørg for at have et professionelt og enkelt udtryk, som samtidig underholder brugeren, og tag samtidig alle forbehold for at opnå et sikkert website.

Hvordan kan en mobilvenlig hjemmeside påvirke min google placering?

Siden 2016, da smartphone søgninger oversteg desktop søgninger, har Google prioriteret mobilvenlighed mere og mere. Først blev du placeret forskelligt på mobil og desktop. Idag bliver du kun vurderet på dit responsive design, både på desktop og mobil.

Google har et værktøj, som kan bruges til at gøre din hjemmeside responsiv. De kalder det for mobile test, og du kan se det ved at klikke her

En undersøgelse fra 2018 viser at over 55% af søgninger på Google foregik via telefonen.

Vi lever i en travl tid, hvor alt er let tilgængeligt i vores lomme, og det vil derfor også være her der bliver lavet flest af de spontane søgninger, når man har brug for info eller en ydelse. Google er stærkt opmærksomme på dette, og har derfor bygget deres søgemaskine til at fungere utroligt effektivt på telefonen. Derfor kræver det også at de hjemmesider, der ligger øverst på Google, også er let tilgængelige.

Af denne grund har det stor betydning at din hjemmeside er mobilsikker, for at du kan ligge øverst på Google. Det ville være en skam hvis du bruger kræfter på at lave SEO til den store guldmedalje, og så lader det hele falde til jorden, ved at overse dette ene punkt. Er din hjemmeside ikke brugervenlig og professionel, vil Google nemlig aldrig give den en god placering.

Derfor er en mobilvenlig hjemmeside med til at øge dit salg

Et mobilvenligt design kan øge dine placeringer på Google, og derved kan du få mere organisk trafik. Dette er kaldet SEO (Search Engine Optimization) eller SEM (Search Engine Marketing). Læs mere om SEO her

Du kan gøre din hjemmeside til din bedste sælger. Det er her dine ydelser, produkter og kompetencer bliver vist fra deres bedste side, og hjemmesiden blidt guider brugeren igennem indholdet ved hjælp af landingpages, Call To Action og overskuelige menuer.

Husk på at dine kunder ofte vil sidde på telefonen, når de har et ledigt øjeblik og søger underholdning ved at surfe lidt rundt. Derfor skal det hele gå meget hurtigt. Sørg for at din hjemmeside har et godt flow og er nem at tilgå fra mobilen. Så er du et stort skridt tættere på de spontane salg på din webshop.

Gør hele bestillings- og købsprocessen så nem og hurtig som mulig. Opstår der det mindste problem, eller kræver det meget at gennemføre ordren, vil dine kunder nemlig hurtigt forlade hjemmesiden med en åben kurv.

Du kan også gøre det endnu nemmere for dine kunder, ved at gøre det muligt at betale med Mobilepay. Så skal de ikke til at finde kreditkortet frem først og kan klare betalingen med et enkelt swipe.

Se andre indlæg

Indholdsfortegnelse