Hvad er onpage seo ?

ONPAGE SEO OPTIMERE DIN HJEMMESIDE

Nu er du klar til at Onpage SEO optimere din hjemmeside, og hvad betyder onpage SEO så, det betyder at man søgemaskine optimere selve hjemmesiden.

SEO står for (Search Engine Optimization), og på dansk kaldet søgemaskine optimering, og når vi så siger “Onpage” betyder det at, det er det vi gør på selve hjemmesiden.

On-Page SEO har en vigtig betydning ift. din positionering i SERP (søgemaskine resultat sider) og de søgeord du vil ranke på, og det er derfor vigtigt, at du får optimeret det.

Jeg vil nu gennemgå, de vigtigste elementer på din hjemmeside.

INDEKSERING PÅ SERP

Indeksering er betegnelsen på den måde Google viser din hjemmeside på SERP, som er et centralt element til online succes.(Søgemaskinens resultater sider)

SERP levere websider til brugerne, når de søger efter noget online ved hjælp af en søgemaskine, såsom Google.

Brugeren indtaster deres søgeforespørgsel (ofte ved hjælp af specifikke udtryk og vendinger, kendt som søgeord),hvor søgemaskinen så præsenterer dem med en SERP.

Hver SERP er unik, selv  søge forespørgsler udført på samme søgemaskine, med de samme søgeord eller søge forespørgsler.

Dette skyldes, at stort set alle søgemaskiner tilpasse oplevelser for deres brugere ved at præsentere et resultat, som er baseret på en lang række faktorer ud over deres søgetermer, såsom brugerens fysiske placering, browsing historie og sociale sammenhænge.

To SERPs kan forekomme identisk, og indeholder mange af de samme resultater, men ofte vil funktionen have subtile forskelle.

Fremkomsten af ​​søgemaskinens resultater sider er konstant i bevægelse på grund af eksperimenter udført af Google, Bing og andre søgemaskine udbydere,  for at tilbyde deres brugere en mere intuitiv og lydhør oplevelse.

Kort og godt får google fat i de rigtige sider, og viser den siden som du ønsker ?

WWW. ELLER IKKE-WWW.

Det første du skal gøre dig klar når du Onpage SEO optimere din hjemmeside, om er om du vil have, at din hjemmeside omdirigere (Redirect) til ”www.hjemmeside-navn.dk” eller ”hjemmeside-navn.dk”.

Dvs. at hvis du fx omdirigere til ”hjemmeside-navn.dk”, vil besøgende der indtaster ”www.hjemmesidenavn.dk” blive redirected til ”hjemmeside-navn.dk”.

Dette er vigtigt, da www.hjemmesidenavn.dk faktisk er et subdomæne til hjemmesidenavn.dk.

Dvs. at hvis du ikke omdirigere, vil du ikke få linkjuice(Som det kaldes), når folk linker til www.hjemmesidenavn.dk, da det jo vil være subdomæne til hjemmeside-navn.dk.

Men omdirigere du fx fra www.hjemmeside-navn.dk til hjemmeside-navn.dk, vil du få overført link juicen til din hjemmeside, selvom nogen linker til www.hjemmeside-navn.dk.

En redirect overfører ikke al linkjuice (ca. 90 – 99 %), så prøv så vidt muligt at vælge den kombination (www. eller ikke-www.) som du tror du modtager flest links på.

Mit råd er at vælge “ikke-www”, hvis din målgruppe er folk som er vant til internetbrug.

Er din målgruppe derved ikke vant til internetbrug,  det vil sige vores ældre medborgere “måske”, vil jeg anbefale www.

Bruger du for eks. WordPress, kan vi nemt ændre dette.

PERMALINKS STRUKTUR

Permalinks struktur er en anden vigtig ting, når du Onpage SEO optimere din hjemmeside.

En ordentlig permalinks struktur vil hjælpe søgemaskinerne og dine besøgende til nemmere at få adgang til dine sider og indlæg.

  • URL’en skal beskrive hvad siden handler om. eks. vil hjemmesidenavn.dk/sofagrupper give en meget bedre beskrivelse af sidens indhold end hjemmesidenavn.dk/?page=0021
  • Inkluder gerne et søgeord i starten af artiklen – hvis det er muligt og som ser naturligt ud selvfølgelig.
  •  split dine søgeord med en bindestreg. For eks. hjemmeside-navn.dk/sofa-grupper i stedet for et samlet ord, eller understreg som eks. hjemmeside-navn.dk/sofa_grupper.

FORKORT DIN URL

Søgemaskinerne er ikke så glade for lange URLs, som fx hjemmesidenavn.dk/10-sødeste-hundehvalpe-på-tur-ved-molsbjerge/.

Derfor kan det være en god ide prøve at forkorte dem lidt, i for eksempel til fx hjemmesidenavn.dk/10-sødeste-hvalpe/.

Prøv så vidt som muligt at forkorte den, så du kun har de vigtigste nøgleord (keywords) tilbage.

Ord som ”på, til, at, med, din, ved” og lignende skal ofte helst ikke indgå i din URL, når du Onpage SEO optimere din hjemmeside.

SIDE TITLER (TITLE TAG)

Title tag er en af de vigtigste SEO faktorer, når du skal Onpage SEO optimere din hjemmeside.

Hvis du vil ranke højt i Googles søgeresultater. Title tag er den titel der bliver vist i SERP.

I nedenstående eksempel kan du se, at Jyllandspostens title tag er “Nyheder 24 timer i døgnet – seneste nyt – jp – jyllands-posten.dk”.

Der er et par gode råd, som det kan være en god ide at følge.

  • Title tagget skal helst ikke være under 30 tegn, eller overstige 55 tegn. Skriver du mere end 55 tegn, vil hele title tagget ikke blive vist i SERP (Vigtigt: Google bruger ikke længere antal tegn, men pixels, for at måle title taggets længde, men da 512 pixels kan være lidt svært at gå ud fra, er 55 tegn ofte en meget god tommelfingerregel at bruge).
    Husk at selvom dit title tag er så langt, at Google ikke viser det hele i SERP, så registrerer Google stadig alt teksten i title tagget.
  • Brug ikke ord som “Forside” og andre ikke-beskrivende ord. Title tagget skal forklare, hvad brugeren kan forvente af indhold på siden.
  • Indholdets vigtigste søgeord skal være i title tagget, og gerne i starten (hvis muligt). Men nævn maks. søgeordet én gange. Dog må du gerne bruge variationer (flertal el. ental)/synonymer. Så i stedet for, at title tagget hedder “Billige lamper – Her finder du billige lamper” (hvor “billige lamper” nævnes to gange), så kan den fx i stedet hedde “Billige lamper – Her finder du din nye lampe” (billige nævnes én gang, og der bruges en variation i form af lamper/lampe).
  • Jeg vil ikke anbefale, at du bruger dit firma/hjemmesides navn i title tagget (ved mindre du et stærkt brand, fx ligesom BT, jf. billedet ovenover), da du bruger unødvendig plads på det, som du kunne bruge på andre vigtige søgeord/-fraser. Men vil du absolut gerne gøre det, så placer det til sidst i title tagget (ligesom BT gør). Samtidig kan det også give problemer mht. duplikeret title tag ved brug af brand navn til sidst i hver title tag – så alt i alt, kan det ikke anbefales.

Det er vigtigt, at indholdet på den pågældende side afspejler title tagget. For gør den ikke det, vil folk ofte bounce hurtigt tilbage til SERP og vælge et andet søgeresultat, og det bounce kan Google registrere, og det kan have en negativ indflydelse mht. til din placering i SERP.

Det går altså ikke, at du skriver “Sofa-grupper – i sort læder” og gerne vil ranke på “Sofa-grupper, hvis du så ikke skriver “sofagrupper” nede i teksten, eller at indholdet ikke stemmer overens med side titlen.

Vigtigt: Husk altid at tænke på den brugeroplevelse, du giver dine kunder ved dit title tag.

Giver det ikke nogen mening at have dit vigtigste søgeord i starten af titlen, så lad være med at have den der. En interessant og brugervenlig title tag vil have en højere CTR, end et title tag som ikke tiltaler kunden.

Så tænk altid på, om du selv kunne finde på at trykke på dit søgeresultat, hvis det var dig der søgte efter det givne søgeord.

META BESKRIVELSER

Meta Description er den beskrivelse som står under dit title tag i SERP. Denne beskrivelse vil blive vist, hvis den giver mening ift. til det der søges efter.

Dvs. søger jeg efter “Søgemaskine Optimering” i Google, så viser Google min meta description for denne side, da de vurderer, at den giver mening ift. den søgte søgefrase.

MEN SØGER JEG NU EFTER EN SØGEFRASE, SOM IKKE STÅR I META BESKRIVELSEN, MEN I SELVE TEKSTEN – FX “INDEKSERING PÅ SERP

Så vil Google vise en anden meta description. Da de vurderer, at den giver mere mening ift. den søgte søgefrase.

Nu skal du ikke blive forvirret, men Meta Descriptions har ikke en direkte indflydelse på dit SEO.

Dog har det indirekte betydning da en beskrivelse kan være altafgørende for om kunden klikker på din side, og jo flere kliks jo højere CTR(Click through rate), og  jo flere kliks = en bedre placering(ranking) på Google.

Google går hele tiden ind og vurdere om relevansen af det pågældende søgeord, hænger sammen med de ord der står på din hjemmeside. For eks. søger du på sofa grupper så vælger du jo gerne den side der handler om “sofa grupper”.

Men skal dog altid huske at det ikke hjælper, at skrive i din meta beskrivelse at din side handler om sofa grupper, hvis den handler om Lamper. Det vil kun resultere i en højere Bounce rate, fordi kunden hurtigst muligt vil hoppe tilbage på SERP, da de ikke finde din side relevant i forehold til det de søgte på. Og det kan have en stor negativ effekt på din hjemmeside, da Google vurderem relevansen af dit indhold i forehold til den søge term du blev fundet på.

Side titler er afgørende for at give brugerne et hurtigt indblik i indholdet af et resultat, og hvorfor det er relevant for deres forespørgsel.

Det er ofte den primære stykke oplysning, der anvendes til at afgøre hvilke resultat kunden vil klikke på, det er vigtigt at bruge noget tid på at lave nogen gode kvalitets titler på dine hjemmeside.

Herunder er der lidt gode råd, som du kan følge.

  • Meta Description skal være unik
  • Meta Description må ca. højst være 150 tegn (tag forbehold for, at Google igen bruger pixels til at måle, men at 150 tegn er en meget god approksimation, da det kan variere lidt mht. om visning af dato, forfatterbillede mv. indkluderes)
  • Skriv dit vigtigste keyword i din Meta Description. I Berlingske Business har de implementeret 3 vigtige søgeord i deres Meta Description (nyheder, erhverv og finans). Gør noget i stil med det selv. Fordelen ved dette er, at når brugeren søger efter dette keyword (fx nyheder), så vil Google markere “nyheder” med fed i Berlingske Business’ meta description, hvilket kan øge CTR
  • Skriv en interessant og fangende tekst, som vil være interessant for brugerne at trykke på. Og her er det især vigtigt, at du skriver til brugerne og ikke søgemaskinerne.

BILLEDE OPTIMERING, NÅR DU ONPAGE SEO OPTIMERE DIN HJEMMESIDE

Optimering af billeder er en undervurderet del af SEO. Og der er flere fordele ved dette. Søgemaskinerne vil elske dig for, at du har optimeret dine billeder og derudover vil du kunne få besøgende, når folk finder dine billeder via Universal Search eller billedsøgning i Google. Og er dine billeder optimeret og tilpasset, vil det hjælpe gevaldigt på hastigheden af din hjemmeside.

Omdøb filnavnet

Det kan være en god ide at ændre filnavnet på dit billede. Så hedder dit billede noget i stil med ’img_423423423MED.png, så ændre teksten til noget signende om billede. Forstiller dit billede fx en “dejlig hundehvalp” skal dit billede hedde noget i stil med ”dejlig-hundehvalp.png” husk at brug bindestreg, du må ikke bruge underscore .

Alt-tekst

Alt  tekst er meget vigtigt, og hjælper Google til at vide, hvad dit billede forstiller. Alt-teksten skal ligeså bruges til at fortælle søgemaskinerne hvad dit billede omhandler.

HTML og XML sitemap

Der findes to forskellige sitemap, HTML sitemap og XML sitemap. Den store forskel ved disse to sitemaps er, at HTML sitemap primært at lavet til, at brugerne kan få et overblik over alle (eller næsten alle) dine sider, mens XML sitemap er en XML-fil med en liste over de URL’s der er på et givet site, som (kun) søgemaskinerne kan bruge til at få et overblik over siderne på et site.

HTML sitemap

Det er altid en god ide at anvende et HTML Sitemap. Et HTML Sitemap er både til gavn for de besøgende og de forskellige søgemaskiner (Google, Bing mv.). De besøgende og søgemaskinerne kan finde dit indhold via et Sitemap. Og samtidig bidrager det positivt til den interne linkstruktur på din hjemmeside.

XML Sitemap

Der er stor diskussion om, hvorvidt XML sitemap er en god ide for din hjemmesides søgemaskineoptimering, da der kan være flere problemer med det. Hvor det vigtigste problem nok er, at du ikke kan tjekke om din interne link profil fungerer optimalt med XML sitemap, da alle URLs indekseres ved brug af et XML sitemap, uafhængigt om der er et internt (og for den sags skyld indgående) links eller ej til den givne side. Så derfor er det vigtigt, at du kun bruger XML sitemap, hvis du med sikkerhed ved, at hele dit site kan crawles uden. For ellers vil alle URLs uden naturlige links crawles og indekseres, og vil betragtes som “orphan pages” som ikke ranker. Er du usikker omkring dette, vil min umiddelbare anbefaling være ikke at bruge det.

DUPLICATE CONTENT

Kort fortalt er Duplicate content (duplikeret indhold) når det samme indhold, forekommer på flere forskellige URLs.

Dette er ikke så godt, da Google så har svært ved at vide hvilken side der er den oprindelige, og derved hvilken side der skal stige i rank på SERP.

Rich snippets

Rich snippets er en måde at tilføje ekstra information i søgeresultaterne. Det kan fx være en ratings, billeder, i en opskrift eller som på nedenstående eksempel, informationer omkring madopskrifter, så vil der typisk være en stjerne rating under.

STRUKTURERET DATA

Google har en begrænset forståelse af, hvad der bliver skrevet på hjemmesiden. Så ved at tilføje yderligere tags til HTML på hjemmesiden kan vi hjælpe søgemaskiner og andre applikationer med bedre at forstå indholdet, samt vise det på en nyttig og relevant måde på SERP.

Jeg har valgt at bruge Mikrodata, som der blev indført sammen med HTML5, og som jeg kan bruge til at forbedre den måde, min side bliver vist på i SERP.
Samtidig vil det forhåbentligt hjælpe lidt på Click-trough rate (CTR) og på den måde kan det hjælpe lidt på ranking.
Jeg bruger først Googles egen Tool https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/ Derefter markere man de områder, som man gerne vil have mærket op af Google, derefter indsætter jeg koden på de punkter på min hjemmeside (Jeg er webudvikler så kan selv lave det).
Jeg har nogen blog indlæg, som passende kan markeres op som ”BlogPosting” da hele ideen med blog indlæggende, er at give dem en masse information omkring de forskellige ting.

Læs mere omkring strukturet data på http://schema.org/

Håber i nød læsningen hvor jeg lige tog toppen af de vigtigste SEO elementer, HUSK vi kan hjælpe dig med alt dette. Bliv ringet op helt gratis!

Se andre indlæg

Indholdsfortegnelse